Головна » Статті » Чернігово -Сіверська земля » Історико - культурні заповідники |
Державний історико-культурний заповідник “Качанівка” створено в 1981 році на основі палацового ансамблю і парку дворянської садиби, яка була заснована в 1770-х роках, і яка на сьогодні є єдиною серед українських садиб, що збереглися в комплексі. Качанівський ансамбль – один з найбільших, найяскравіших взірців садибної архітектури, суголосний найкращими традиціями світового палацо-паркового мистецтва. Ця окраса України розташована на південному сході Чернігівщини в Ічнянському районі, на берегах чарівної річки Смош. Садиба була заснована відомим російським полководцем, П.О.Румянцевим-Задунайським (1725-1796) як одна із резиденцій президента Малоросійської колегії і генерал-губернатора Малоросії. Тоді ж за проектом російського архітектора Карла Бланка, український зодчий Максим Мосцепанов вибудував розкішний палац у романтичному стилі та спланував регулярний парк при ньому. Другий будівельний період садиба переживає в 1808-1824 роках за нових власників – українського поміщика Григорія Почеки (1765-1816) і його дружини Параски Андріївни ( за першим шлюбом Тарновської). Розширюється територія садиби, палац перебудовується в стилі російського класицизму, зводяться нові будівлі різного призначенням, закладається пейзажний парк. Після вступу в 1824 року у володіння Качанівкою поміщиків-меценатів Тарновських, починається більш цікавий період, що продовжувався більше 70-ти років і приніс славу цьому чарівному куточку малоросійського краю як своєрідному культурно-мистецькому осередку , який приваблював кращих представників творчої інтелігенції. Цьому сприяло архітектурно-художнє середовище, привітна гостинність господарів і чарівна неповторність української природи, уособленої у величезному садибному парку площею понад 600 га. В Качанівському альбомі для гостей залишили автографи М.Гоголь, П.Куліш, М.Костомаров, М.Максимович, Г.Барвінок, художники Л.Жемчужніков, О.Волосков, А.Горонович, В.Рєзанов, М.Врубель, М.Бодаревський, брати В. і К.Маковські, відомі історики Д.Яворницький, О.Лазаревський, М.Маркевич, Г.Житецький, багато інших славетних митців, вчених, громадських і культурних діячів. Всього ж в альбомі більше 600 автографів. Качанівка відігравала виключну роль у творчості багатьох відомих митців того часу. Впродовж 1836-1838 років в садибі проводив літні вакації талановитий художник, учень Академії мистецтв Василь Штенберг, який тут написав кращі свої твори, за що був удостоєний високих академічних нагород. Літом 1838 року в Качанівці плідно працював над оперою «Руслан і Людмила» Михайло Глинка. Тут він писав пісні, романси, кантату на честь Г.Тарновського «Гімн господарю». Деякі твори вперше виконувались у супроводі місцевого кріпосного оркестру, яким диригував сам маестро. Після від’їзду Глинки в садибі назавжди утвердився культ композитора. І зараз на пагорбі, біля Майорського ставу, стоїть струнка, білокам’яна альтанка, названа його іменем, як символ російсько-українського культурного єднання. Знаменно, що Тарас Шевченко у травні 1843 року, під час своєї першої подорожі по Вкраїні, їхав з Петербурга прямим призначенням у Качанівку, куди перед тим переслав свою кращу картину «Катерина». Останній візит Великого Кобзаря в Качанівку датовано 21 серпня й859 року, коли він залишив в альбомі автографів запис: «І стежечка, де ти ходила, колючим терном поросла…» В садибному парку збереглася галявина, де під віковим дубом поет спілкувався з місцевими селянами і кріпосними музикантами. Неподалік височіє могила-курган художника Григорія Честахівського, товариша і духівника Т.Шевченка, який передав у Качанівку особисті речі, рукописи, художні твори Кобзаря. Свого розквіту Качанівка досягає в період господарювання Василя Тарновського-молодшого (1837-1899). Відомий ліберально-громадський діяч, фанатичний колекціонер українських старожитностей, істинний меценат і патріот України Василь Васильович перетворив садибу у справжню архітектурно-художню перлину, яка і сьогодні вражає відвідувачів своєю величчю і чарівністю. Дві пристрасті жили в ньому – садибний пейзажний парк і колекціонування. Обидві справи він виконав у повній мірі, чим заслужив вдячність нащадків. Качанівський парк, виплеканий трьома поколіннями Тарновських, є одним з найбільших пейзажних садів в Україні і Європі. Та не в розмірах його унікальність, а в тому, що він увібрав у себе все найкраще, чим багате світове паркове мистецтво і українська природа. В різноманітті кольорів і пахощів, в кришталевій чистоті джерел, в дзеркальній гладі великих і малих ставків (площею 125,63 га) зачаровує парк своєю неповторною красою. Тут збереглися паркові мости, овіяні легендами гірки Кохання і Вірності, «Романтичні» руїни на березі Великого ставу, які є унікальною пам’яткою садово-паркового мистецтва ХVІІІ ст.. В парковому масиві нараховується понад 50 порід дерев і 30 видів кущових. У формуванні художнього образу парку особливу роль відіграють хвойні породи, акліматизовані в лісостепу – ялина, сосна кедрова, сосна Веймутова, модрина, ялиця сибірська, кипарисовик горіхоплідний. З порід екзотів привертають увагу бархат амурський, лох вузьколистий, птелея, катальпа. Колекціонуванням В.В. Тарновський захопився ще в студентські роки. Основу його унікального зібрання складали козацькі реліквії і безцінна шевченкіана. Серед раритетів колекції були: шабля Богдана Хмельницького, особисті речі Івана Мазепи, Семена Палія, Павла Полуботка, Кирила Розумовського,козацькі клейноди, гетьманські універсали, портрети багатьох відомих діячів козацького руху. Не менш цінним був і шевченківський розподіл, який нараховував 758 одиниць. Це був справжній музей українознавства, заповіданий колекціонером-меценатом Чернігівському губернському земству для створення музейних експозицій. Качанівська колекція оцінювалась сучасниками в кілька сотень тисяч карбованців сріблом. Насправді ж, вона була й залишається, хоч і в розрізненому вигляді, безцінною. Інтерес до колекції привів у Качанівку 1880 року Іллю Рєпіна для продовження роботи над знаменитою картиною «Запорожці пишуть листа турецькому султану». Протягом майже всього літа художник з натхненням змальовував козацькі реліквії, писав портрети господарів садиби, пейзажі, захоплено працював над картиною «Вечорниці». Значні витрати на благодійництво й колекціонування, широкий спосіб життя, прийнятий в Качанівці, поставили Тарновського на межу розорення. 1897 року він змушений був продати викохану садибу міліонеру-цукрозаводчику, теж відомому колекціонеру-меценату, Павлу Харитоненку (1852-1914). Новий господар розгорнув у помісті великі будівельні роботи. Був капітально відремонтований і частково перебудований палац, який набув сучасного вигляду: з’являються нові садибні будівлі, більшість із яких збереглася до наших днів. За рахунок придбання сусідніх лісових ділянок розширився парк. Садиба була електрифікована і телефонізована. Останніми господарями садиби протягом 1914-1918 років була старша донька «цукрового короля» Олена та її чоловік Михайло Олів. При них садиба, як і раніше, процвітала. Тут розміщалася картинна галерея, велика бібліотека, зберігалися кращі традиції минулого, гостювали цікаві люди, зокрема художники М.Добужинський і Петров-Водкін. Але культурне життя Качанівки поступово завмирало. 1918 року садиба була націоналізована Радянською владою. З 1925 по 1933 роки в Качанівці розміщувалася дитяча комуна ім.Воровського. Надалі садибний комплекс використовувався в оздоровчо-лікувальних цілях. Час не пощадив цю славну в минулому перлину національної історії та культури. Протягом останніх десятиліть палацо-парковий ансамбль приходив в запустіння, руйнувався, втрачав колишню велич і красу. І тільки після оголошення його заповідником, слава Качанівки починає відроджуватись, її високі естетичні якості гідно поціновані вітчизняними та іноземними спеціалістами. Садиба не втратила своєї чарівності. Як і раніше, вона приваблює, захоплює, іноді навіює смуток і зажди дарує щастя від спілкування з прекрасним. Палацо-парковий ансамбль Качанівки включено в Державний реєстр Національного культурного надбання, до національної системи туристичного маршруту «Намисто Славутича». Екскурсійно-туристичне значення Качанівки підсилюють розташовані неподалік інші цікаві пам’ятки садибної культури ХІХ ст. – знаменитий дендропарк «Тростянець», палацо-паркові ансамблі в Сокиринцях і в Дігтярях. Враховуючи велике значення Качанівки у справі збереження особливо цінних об’єктів історії, культури, архітектури, що унікально поєднані з ландшафтом, Указом Президента України від 27 лютого 2001 року заповіднику надано статус Національного. Зусиллями нащадків колишніх господарів садиби Тарновських, що проживають у Великобританії, Німеччині, Києві створено і активно діє Міжнародне товариство «Друзі Качанівки», яке ставить за мету залучення коштів та спонсорів до сприяння відродженню палацово-паркового ансамблю, і перетворення його на міжнародний культурний центр. Запрошуємо всіх небайдужих до долі Качанівки і національної культурної спадщини, до співпраці з Товариством та безпосередньо із заповідником. ХРОНОЛОГІЧНА СХЕМА ЗМІНИ ВОЛОДАРІВ КАЧАНІВКИ І. 1700-1772 рр. ПЕРІОД СТВОРЕННЯ І РОЗВИТКУ ХУТІРСЬКИХ ГОСПОДАРСТВ З МЛИНАМИ 1700-1709 рр. генеральний осавул Іван Ломиковський. З 1710 рр. графи Владиславичі (Рагузинські). До 1744 рр. Федір Болгарин і Фома Мачеман (ніжинські греки). 1742-1749 рр. Каченівський Федір Іванович.(Півчий «двора Его Императорского Величества»). 1749-1722 рр. Каченівський Михайло Іванович, секунд-майор. ІІ. 1772-1918 рр. ПЕРІОД ДВІРЦЕВО-ПАРКОВОГО АНСАМБЛЮ Й РОЗКВІТУ САДИБИ 1772-1796 рр. Румянцев-Задунайський Петро Олександрович, граф, генерал-фельдмаршал. 1796-1808 рр. Румянцев Сергій Петрович, граф, син Румянцева-Задунайського. 1808-1816 рр. Почека Григорій Якович з дружиною Параскою Андріївною (за першим чоловіком Тарновською). 1816-1824 рр. Почека Параска Андріївна, вдова Почеки Г.Я.. 1824-1853 рр. Тарновський Григорій Степанович, дійсний статський радник, син Почеки П.А. від першого чоловіка. 1854-1866 рр. Тарновський Василь Васильович(старший), двоюрідний племінник Тарновського Григорія Степановича. 1866-1897 рр. Тарновський Василь Васильович (молодший), син Тарновського В.В.(старшого) 1897-1914 рр. Харитоненко Павло Іванович, міліонер-цукрозаводчик. Дворянин. 1914-1918 рр. Харитоненко Олена Павлівна, старша дочка Харитоненка П.І. та Олів Михайло Сергійович, її чоловік. ІІІ. 1918-1835 рр. ПЕРІОД РУЙНАЦІЇ Й ПОГРАБУВАННЯ 1919-1925 рр. - Чернігівський губернський відділ народної освіти. - Ніжинський окружний відділ народної освіти. - Лісгосп. 1925-1935 рр. - Дитяче містечко ім.Воровського (в системі Ніжинської Окрнаросвіти) -Окрправління ВУСМР. 1945-1953 рр. - Військовий госпіталь в\ч 25060. - Курорт для лікування інвалідів війни офіцерського складу (в системі Міністерства охорони здоров’я УРСР) З 1948 р. - Прилуцький лісгосп (400 га зі ставками). З 1950 р. -Качанівський держриброзплідник. ІV. 1953-1981 рр. ПЕРІОД ЗАНЕДБАННЯ - Медичні лікувальні заклади. - Прилуцький лісгосп. -Держриброзплідник. - Колгосп ім.Тельмана. V. З 1981 р. ПОЧАТОК ВІДРОДЖЕННЯ - Державний історико-культурний заповідник «Качанівка» ( в системі Міністерства культури України) - РМС «Чернігівська» - Колгосп ім.Тельмана. - Прилуцький лісгосп – до 1986 р. БУДІВЛІ, ЩО ЗБЕРЕГЛИСЯ
| |
Переглядів: 1877 | |
Всього коментарів: 0 | |